Buszháló - Súgó
A térképek használatához
A buszhálón 6 darab beágyazott térképpel találkozhattok:
- Vonalhálózati térkép: itt a busz- és trolihálózat állapotát lehet nyomon követni 1928-tól napjainkig, általában két évenkénti bontásban.
- Nappali járatok: ezen a térképen a főváros megrendelésére közlekedő buszjáratok részletes története jelenik meg, a járatszámok alapján kialakított felosztás szerinti bontásban. Továbbá megtalálhatók rajta a buszgarázsok is.
- Éjszakai járatok: értelemszerűen az éjszaka közlekedő buszjáratok gyűjtőhelye ez a térkép.
- Egyéb járatok: minden olyan buszjárat, ami csak időszakosan, alkalmi jelleggel, vagy rendkívüli események idején közlekedett a fővárosban.
- Troliháló: itt követhető nyomon a fővárosi trolihálózaton valaha kiszolgált összes útvonal.
- Hévháló: a kötöttpálya birodalma, nemcsak útvonalakkal, hanem állomásokkal, megállókkal és forgalmi kitérőkkel.
A troliháló példáján bemutatva lássuk a térképek funkcióit:
A Jelmagyarázat panelre kattintva előjönnek a térképeken megjelenő útvonalak színeinek jelentései. Esetünkben a piros szín a trolivonalakat jelenti, a fekete vonalak pedig az utasforgalomban nem használt vezetékszakaszokat. Az éjszakai hálózat térképén nem található meg ez a funkciógomb, hiszen ott minden útvonal fekete színnel jelenik meg.
Az alaptérképválasztó paneljére kattintva az Openstreetmap rétege helyett számos más alaptérkép húzható be. Ugyanakkor fontos, hogy az útvonalak az OSM térképen kerültek megrajzolásra, így jól belenagyítva csak ezen az alaprétegen jelennek meg pontosan az útvonalak. De áttekintő nézetben simán használható bármelyik, még a domborzatmodelles is.
A rétegek panelen (nem meglepő módon) a térképre feltöltött rétegek jelennek meg. Egy picit lentebb megnézzük, hogy mi történik, ha rákattintunk.
Az info panelen jelennek meg az útvonalakra való kattintás után az adott geometriához rendelt attribútum adatok. Szintén kicsit később még visszatérünk rá.
A jobb oldalon található funkciógombok közül az alap térképnézet gombbal visszatérhetünk a beállított alap térképnézethez, a nagyítás és kicsinyítés gombokkal zoomolhatunk a térképeken (de a görgetés is működik), a mérőeszközzel pedig távolságot és területet mérhetünk. Alul pedig a lépték található, ami azt jelzi, hogy egy adott távolság a térképen mennyit jelent a valóságban. Mivel a térképek az ArcGIS Online felületén keresztül kerültek beágyazásra és ez egy amerikai cég, ezért mérföldben van megadva a távolság.
Rétegek panel
Ha rákattintunk a rétegek panel ikonjára, akkor a következő kép tárul elénk:
Megjelentek a térképhez feltöltött útvonal rétegek egy legördulő menüben. A trolihálón 30 réteg taláható meg és ezek közül 3 darab van alapesetben bekapcsolva, amit a rétegek elötti szem ikonon ellenőrizhettek. A 7-es vonal rétege előtt látható kis szem ikon nincs áthúzva, ez azt jelenti, hogy a réteg látható. És valóban, a térkép bal felső sarkában ott egy piros vonal, ami az óbudai vonalat jelzi. Ugyanez a helyzet a 83M és az üzemi vezetékszakaszok rétege esetében is. Az összes többi alapból ki van kapcsolva. Ki- és bekapcsolni a rétegeket a rájuk való kattintással lehet és tetszőlegesen variálható, hogy melyek vannak egyszerre bekapcsolva.
Info panel
Ez a panel csak akkor válik aktívvá, ha a térképen látható útvonalak bármelyikére kattintunk:
A térképen a Diószeghy utca és az Orczy út kereszteződésére katintottam, ahol a bekapcsolt rétegeken található útvonalak közül kettő található: egy az új 83M trolié, egy pedig egy több mint 50 éve garázsmenetek által használt útvonal. A kiemelt elemekről a részletes információk jelennek meg a baloldali info panelen. Ha az adott helyen csak egy elem található, akkor az kiemelésre kerül a térképen világoskék színnel és megjelennek a részletes adatok. Amennyiben több elem is kijelölésre kerül, akkor szintén mindegyik megjelenik az info panelen, de csak a rétegsorrend szerinti első elem kerül kiemelésre, a többiről az adatok kis üres fekete téglalapokban jelennek meg, amik a képen az info panelen vastagabb világoskékkel vannak kiemelve. Esetünkben a két elemből automatikusan a 83M útvonala volt kiemelve, viszont átkattintva a garázsmeneti útvonal négyszögére az infopanelen, a második útvonal részletes adatai is láthatóvá váltak és az az elem került kiemelésre. Minél több az üres fekete téglalap, aminek a kontúrjai mégis elválnak a háttértől, annál több elemet jelöltünk ki egyszerre. Sajnos a négyszög üres és nem is lehet hozzárendelni adatot.
Milyen adatok jelennek meg a térképeken
Elsődlegesen természetesen geometriai adatok, ami magát az útvonalakat jelenti. Azonban a térképek között változó mértékben, de az útvonalakhoz vannak rendelve különböző leíró adatok is:
- ID: minden útvonal egyedi azonosítója, vagyis egy szám. Jelentősége akkor van, ha a vonalhálózati térképen látható útvonalakat akarjuk megtalálni a részletes térképek valamelyikén.
- Viszonylat (száma, jelzése)
- Mettől, Meddig: ez a két adat írja le, hogy az adott útvonal mennyi ideig létezett.
- Végállomás: az adott útvonal két legszélső pontja. Ugyanezt jelenti a képen a GT útvonalnál megjelenő Kezdőpont és a képen már nem látható Végpont adat is.
- Útvonal: leíró adat a térképen látható útvonalról, illetve az adott időponthoz köthető útvonalváltozásról.
- Üzemidő, Követés, Menetidő, Megjegyzés: leíró adatok, amik az adott útvonalváltozás pillanatában jellemezték az elemet.
- Üzem: csak a vonalhálózati térképen a megjelenítés alapja. Az alábbi üzemek lettek megkülönböztetve: autóbusz (a nappali járatok), BART, BHÉV, trolibusz és volánbusz.
- Nem látható a fenti képen, de van még négy ilyen leíró adat. A Változás olyan eseményeket jelöl, amikor egy adott útvonal végét nem egy útvonalváltozás jelöli ki. Tehát nem emiatt hagyta fel a korábbit, hanem valamilyen egyéb esemény okán. Ezek a következők lehetnek: átszámozás, megszűnt, üzemszünet, volán. A Mikor attribútum a Változás idejét jelöli. A Korábbi- és Új járatszám attribútumban pedig csak akkor van adat, ha egy átszámozás vetett véget a korábban bejárt útvonalnak.